Loov suhtlemismäng

Selle aasta alguses läbisin Tallinna Ülikooli Haridusinnovatsiooni keskuse struktuuriüksuse koolituse Loovad suhtemismängud töös õppekava üldpädevauste ja läbivate teemadega (koolitajad Mare Tuisk TLÜst ja Aleksei Razin GameClubist).

Kes vähegi on kokkupuutunud GameClubiga (http://www.thegameclub.eu/mangud/koolidele) , kujutab ette, millest ma räägin. Aga teistele teadmiseks, et GameClub´i inimesed on välja töötanud mitmetel teemadel 2-3 tunniseid mänge, mis arendavad osalejate (erinevatele vanustele) oskusi. Oma kogemusest lähtuvalt saan öelda, et minu klassi puhul oli GameClubist kasu klassi suhete puhul. Sellel õppeaastal käisid Aleksei ja Kelly minu klassi õpilastega tegemas meeskonna teemalisi mänge kolmel korral. Kindlasti soovitan õpetajatel jälgida toimuvat, see annab meeletult palju infot õpilaste kohta.

Aga nüüd minu mängust.

Lõin mängu teemal Koostöö. Sihtrühmaks lasteaed 5-6 aastased. Kestvus 1,5-2 tundi.

1) Welcome zone – Kleeps sarnasus (umbes 5 minutit)

Pane kleeps selle lapse külge, kes on sinu arvates sinuga täna kõige sarnasem. Nt. teil on täna ühtemoodi patsid, sama värvi riided või meeldivad teile samasugused asjad.

Mina andsin kõikidele õpilastele 2 kleepsu.

2) Verbaalne ice-breaker – Arutelu ( 10 minutit)

Arutelu teemal, mida sarnast sa leidis ja miks panid just nendele kaaslastele oma kleepsu. Vastamine vabatahtlik.

Analüüs: Kindlasti aitas see, et võtsin ka ise osa ning samuti ka rühma õpetaja. Meie avasime jutujärje ja edasi tuli juba huvitavat. Samuti arutasime ka selle üle, mida sarnast me üksteise juures veel märkame.

3) Füüsiline ice-breaker – Jänku-Jänku (mäng võetud GameClubilt)

Mängukirjeldus: Esimeses osas antakse edasi jänkut – näitad endale öeldes “jänku jänku” ja näitad teisele öeldes “jänku jänku”, see kellele ütlesid jätkab sama moodi. Pidevalt pead jälgima, kus jänku on ja kellele näidatakse. Teises osas (kui esimene on selge) tuleb juurde porgand – “jänku jänku” ütleja kõrval olevad inimesed ütlevad “porgand porgand”. Kolmandas osas ütlevad kõik, kes ei ütle “jänku jänku” või “porgand porgand”, “krõmps krõmps”. Mäng on väga hea rütmi mäng ja selle lühikirjeldusega ei suuda ma kõike edasi anda.

Analüüs: 5-6 aastased on uskumatult tublid, nad said rütmile hästi pihta. Nende jaoks oli see üks lihtsamaid tegevusi.

4) Grupimäng – orienteeru kujundite maailmas (jälle kergete kohendustega võetud ühest GameClubi mängust)

Kirjelduse panin kunagi ühe kursuse jaoks kirja, seega vaadake alt faili (nii word kui pdf).

Analüüs: Grupid jaotas õpetaja, samuti ka rollid, sest tema teab nende taset kõige rohkem. Tunnistan, nad väsisid sellest mängust ja kirjeldamine oli nende jaoks raske. Samuti selles vanuses ei ole kõik lapsed veel kuigi julged. Kuid mõned õpilased tegid pildi (üks grupp) täiesti valmis. Mängule eelnes ühe näidis pildi vaatamine. Mul oli ettevalmistatud kaks pilti, kuid kuna huvi kadus, siis teise pildi materjalid andsin õpetajale hilisemaks harjutamiseks.

5) Elumäng: Klotsimäng

Rühm jaotada kaheks grupiks (suurema rühma puhul võib ka kolmeks). Mõlemal grupil on võrdselt suuri klotse. Õpilased seisavad meeskonnana rivis, rivi ühes otsas on klotside hunniks. Eesmärk on viia klotsid ühest rivi otsast teise ja ehitada võimalikult kõrge torn, korraga võib käes olla üks klots, mida antakse edasi järgmisele meeskonna liikmele. Kui mõlema meeskonna tornid on valmis, siis tuleb ühiselt kõigist klotsidest ehitada enda ümber võimalikult suur ristkülik.

Analüüs: Üks enim hasarti tekitanud ülesanne. Enne mängu algust arutasime, kes võiks olla rivi lõpus ehk kõrgeima torni kokkupanija (leidime, et pikim laps). Mõlemast võistkonnast pidime korra klotsid tagasi viima, sest käes oli korraga kaks klotsi. Kui tornid valmis said, siis arutasime, kuidas oleks saanud kõrgema torni –  nende klotsid olid nagu suured lego klotsid (väga suured), mis olid nelja  ja kaheksa nupuga (ehk neljased olid ruudud, mis moodustasid suurtest pool). Nemad ladusid ilusasti kaks ruudukujulist kõrvuti, kuid pärast arutasime, et need ruudukujulised oleks võinud panna üksikult torni tippu. Väga head koostööd tegid nad ristküliku koostamisel. Õpetaja andis neile ka lisaülesandena pärast ära lugeda mitu rohelist, punast või kollast klotsi oli.

Kogu tegevuse analüüs: Koolitusel olid osa osalejaid skeptilised selle üle, et ka algklasside või lasteaialapsed suudavad 2 tundi organiseeritud mängu teha. Minu vastus: Suudavad. Kuigi ühe mängu puhul kadus kiiresti huvi, on see siiski minu esimene individuaalselt tehtud mäng ja lõppkokkuvõttes õnnestunud. Uute mängude sisud juba keerlevad peas ja loodan, et suve jooksul natuke selginevad.

Tänan ka Kiiu Kiigepõnni lasteaia Päikesepaide rühma ja õpetaja Reelikat, kes oli valmis võtma ühe hullu lapsevanema oma hullu katsetust proovima.

auto pilt – näidis kujundite maailma pildi kohta (hea on nt tirida kõik kujundid laiali ja printida värviprinteriga)

maja ja tüdruk – teine näidis

orienteeru kujundite maailmas – mängu kirjeldus

Orienteeru kujundite maailma – mängu kirjeldus

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s